Den 13 november var vi gästtalare på Mediatec’s seminarium “Bli en kongresshjälte” där vi pratade om hur du kan skapa succé med dina budskap. Vi pratade om HejDigitalt som case där vi i Almedalen vann utmärkelsen Årets Mediegenomslag. Vi bjöd bland annat på tre tips.
1. ETT BUDSKAP SOM BERÖR BÖRJAR INIFRÅN
Gå till kärnan i er verksamhet och fundera över vad er målgrupp ska kunna, känna och göra efter ni har framfört ert budskap. Är budskapet kopplat till affärsmålen? Anpassa budskapet efter din målgrupp -försöker du kommunicera med alla kommunicerar du inte med någon.
2. FÖRSTÅELSE KOMMER GENOM DIALOGEN
För att nå förståelse behövs mer än bara information och envägs-kommunikation. Låt din målgrupp delta i samtalet kring budskapet.Skapa dialog genom interaktivitet i form av digitala och analogaaktiveringsverktyg. Våga vara annorlunda och nytänkande.
3. FÖRVALTA ENGAGEMANGET
Planera för att ditt budskap ska slås ut på 365 dagar istället för vid ett kommunikationstillfälle. Lägg en kommunikationsplan och skapa ett engagemang i det fortsatta arbetet framåt. Var tydlig med mål och syfte, ansvar och roller samt hur arbetet ska genomföras och följas upp.