Det är högsommar och den svenska sommaren visar sig från sin allra bästa sida. Eller i alla fall så som vi vant oss vid att den är. Ömsom sol, ömsom regn. Och åska. Och översvämningar efter störskurar. Och alldeles för mycket mygg. Och lite för kallt i vattnet. Men ändå precis som en bal på slottet – alldeles, alldeles underbar…
Jag bryggbloggar idag. Sitter i shorts och med solglasögonen på och njuter av värmen. Ganska härliga förutsättningar för att jobba. För många är det nu ledig tid att njuta av sommar, sol, semester och avkoppling. Få återhämtning efter våren och ladda om inför hösten. Men det är inte så enkelt att släppa tankarna på jobbet, slappna av och njuta av ledigheten. Man är ständigt uppkopplad, i stället för avkopplad. Jag läser att drygt var fjärde tjänstemän upplever att de inte kan koppla av helt på semestern eftersom jobb och fritid flyter ihop. Nästan 40 procent läser sin jobbmail i mobilen när de är semesterlediga. Det är inte hållbart.
För hållbarhet handlar ju om så mycket mer än bara miljöfrågor, som jag varit inne på tidigare. Den sociala delen av begreppet hållbarhet handlar både om rättvisa arbetsförhållanden i länder långt borta, men också om att medarbetarna i företag här hemma ska trivas, må bra och därmed stanna i företaget och göra ett bra jobb. Berätta gärna för andra också om vilken förträfflig arbetsplats de har, det man kallar employer branding eller arbetsgivarvarumärke.
I sociala medier cirkulerar det just nu många bra tips och råd om hur man på bästa sätt kan hjälpa sig själv (eller ibland kanske tvinga sig…) att koppla ner och av under semestern. Det finns många tekniska knep att ta till för att slippa översköljas av aviseringar och uppdateringar. Dra nytta av dem om det behövs, och den som är chef eller ledare inom ett företag bör föregå med gott exempel, tycker jag. Önskar er alla en nedkopplad och avkopplad sommar. Nu avslutar jag min bryggbloggning och tar ett dopp istället!
/Helena Wildros
Helena Wildros är kommunikativ miljövetare som har mer än 20 års erfarenhet av praktiskt arbete av miljöutveckling och kommunikation. Hennes fokus ligger på att kombinera ord och bild i syfte att sprida kunskap, väcka känslor och skapa engagemang – inom miljö och hållbarhet.