Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Nov 30

Är tala verkligen silver och tiga guld när det gäller hållbarhet?

  • 30/11/2015
  • Blogg, Event

HelenaWildros_profil

Helena Wildros är kommunikativ miljövetare som har mer än 20 års erfarenhet av praktiskt arbete av miljöutveckling och kommunikation. Hennes fokus ligger på att kombinera ord och bild i syfte att sprida kunskap, väcka känslor och skapa engagemang – inom miljö och hållbarhet.

Har du hört talas om begreppet ”greenmute”? Det är motsatsen till det mer bekanta ”greenwash” och innebär att ett företag gör bra saker för miljön, men låter bli att berätta om det.

Det kan såklart finnas flera anledningar till varför man gör så – det kan till och med vara en uttalad strategi. Men alltför många låter nog tyvärr bli att berätta om vad de gör inom miljö och hållbarhet för att de helt enkelt inte riktigt vågar. Kanske av rädsla för att bli ifrågasatta; ”varför har ni inte gjort mer, eller det här och det här i stället?”. Kanske på grund av den gamla Jantelagen (suck…). Kanske för att man tänker att man inte är helt färdig, att man vill vänta tills allt är på plats – tills allt är perfekt…

Men blir man någonsin färdig med hållbarhetsarbete? Är inte själva grejen att ständigt förbättras, ständigt flytta fram positionerna. Oavsett, varför vänta? Varför inte berätta att man påbörjat arbetet, att man faktiskt tagit några första steg – kanske gjort något som medarbetarna känner sig extra stolta över, som stärker varumärket, som kanske till och med bidrar till en bättre värld. Det, om något, ska man berätta om!

Någon kan tycka att det är ”mindre snack och mer verkstad” som behövs för att skapa ett hållbart samhälle, men att kommunicera det som faktiskt görs är minst lika viktigt. Det ger ett större engagemang och en ökad stolthet hos medarbetarna, och gör även företaget mer attraktivt hos nya medarbetare. Och det kan inte minst ge andra företag inspiration och kraft att göra detsamma! Goda exempel är bland det mest inspirerande – kan de, så kan vi! Om fler vågar berätta både om vad de gör – och vad de ser som utmaningar – vågar fler göra detsamma. Stolthet, ödmjukhet och transparens är en fin kombination, tycker jag. Under nästa år införs ett nytt EU-krav på hållbarhetsredovisning för stora företag med fler än 250 anställda. Då hoppas jag att vi får se ännu fler exempel på vad som görs och att fler blir inspirerade att göra detsamma – tillsammans tror jag nämligen att vi kan göra världen till en lite bättre plats!

/Helena Wildros

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Comments are closed.

Recent Posts

  • Engagemang + passion = effektfullt content
  • Bryggbloggning och nedkoppling
  • Tillsammans skapar vi innovativa möten
  • HejDigitalt vinnare av bästa B2B-kommunikation!
  • Hyfsat hållbar och hyfsat vältränad – det räcker

Archives

  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • May 2014

Categories

  • Blogg
  • Event
  • Föreläsning
  • Gästbloggare
  • Nyheter
© 2015 Brand New Communication AB | Site av 15K Studios