Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Feb 10

Om social hållbarhet och att leva sitt varumärke

  • 10/02/2016
  • Blogg, Gästbloggare

HelenaWildros_profil

Helena Wildros är kommunikativ miljövetare som har mer än 20 års erfarenhet av praktiskt arbete av miljöutveckling och kommunikation. Hennes fokus ligger på att kombinera ord och bild i syfte att sprida kunskap, väcka känslor och skapa engagemang – inom miljö och hållbarhet.

Inom begreppet hållbarhet finns tre dimensioner – ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet – som tillsammans ska samverka och skapa en långsiktigt hållbar utveckling. Social hållbarhet är ofta den dimension som upplevs som svårast att förstå vad den innebär och det finns inte heller någon allmän definition av begreppet.

Den sociala hållbarheten fokuserar på människor och mjuka värden som demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kultur och livsstilsfrågor. Det kan handla om allt ifrån rättvisa arbetsförhållanden (som Fairtrade-märkningen arbetar med) till att medarbetarna på ett företag ska ha möjlighet till motion på sin arbetsplats för att hålla sig friska och därmed minska sjukfrånvaron. Om man pratar om social hållbarhet på en arbetsplats kan det även handla om begrepp som inflytande, identitet, variation, samband och helhetssyn.

Att företag med ett bra hållbarhetsarbete är lönsammare och ger mer avkastning till sina aktieägare har bland annat visats av Harvardprofessorn Robert G Eccles som i nästan 40 år forskat om företag och hållbarhetsarbete. Han är övertygad om att ett hållbart företag har flera fördelar, till exempel att de lockar till sig attraktiv arbetskraft, slipper dyra konflikter och skapar trygga leverantörsrelationer. Därför håller de i längden – och därmed förstår man att det även blir ekonomiskt hållbart.

Man brukar ofta höra att människor (medarbetare) är det viktigaste kapitalet ett företag har. När medarbetarna mår bra, mår företaget bra – så enkelt är det. Samtidigt visar forskning att de allt större utmaningarna på dagens arbetsplatser kräver att varje individ känner ett personligt engagemang – att arbetet upplevs som viktigt och meningsfullt. Engagemang och ansvarstagande är en bra grund till hållbara medarbetare och organisationer – när vi mår bra, kan vi tänka och agera klokare. Då kommer vi in på sådant som värderingar och att ”leva sitt varumärke”.

Ett företag jag jobbar tillsammans med har nyligen haft en kampanj bland sina medarbetare för att stärka det interna varumärkesarbetet. Målet var att medarbetarna ska gilla företaget de jobbar på och leva upp till dess värderingar. De har fått skapa egna kortfilmer för att visa hur de själva upplever att de lever varumärket. Det är jätteroligt att se hur de har lyckats fånga såväl företagets historia, affärsidé och till och med en del av ”själen”. Och ett företag med själ och hjärta är såklart ett företag man vill göra affärer med!

/Helena Wildros

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Comments are closed.

Recent Posts

  • Engagemang + passion = effektfullt content
  • Bryggbloggning och nedkoppling
  • Tillsammans skapar vi innovativa möten
  • HejDigitalt vinnare av bästa B2B-kommunikation!
  • Hyfsat hållbar och hyfsat vältränad – det räcker

Archives

  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • May 2014

Categories

  • Blogg
  • Event
  • Föreläsning
  • Gästbloggare
  • Nyheter
© 2015 Brand New Communication AB | Site av 15K Studios