Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Brand New Communication Brand New Communication
  • Detta är vi
  • Så jobbar vi
  • Våra kunder
  • Kontakta Oss
Nov 04

Tänk om du inte arbetsleder som du tror att du gör?

  • 04/11/2015
  • Blogg, Föreläsning

Du som är arbetsledare coachar och återkopplar väl löpande i ditt arbete. Du försöker vara tydlig på möten och när du arbetsleder dina medarbetare. Men tänk om du inte gör som du tror att du gör? Tänk om det skulle sitta en kamera i mötesrummet och filma dig när du leder mötet? Och när du tittar på filmen så ser du att du agerar på ett helt annat sätt.

Simon Elvnäs är forskare och doktorand vid KTH. Simon har under flera år filmat flera hundra chefer och fått bevis för att cheferna inte gör som de tror att de gör. Nyligen talade Simon på IHM Business School (http://www.ihm.se/) om att din coachning och arbetsledning kanske inte alls har den effekt som du tror. För att kunna åstadkomma förändring, att få medarbetarna att göra som du säger, så krävs det kanske att du som arbetsledare förändrar ditt beteende.

Tillsammans med sitt forskarteam på KTH har Simon gjort en studie i ” Tillämpad beteendeanalys i arbetsledning”

Studien har för avsikt att kartlägga arbetsledande beteenden hos arbetsledare på svenska arbetsplatser. Frågorna är bland annat vad arbetsledare gör den tid de anser sig vara arbetsledande och vilken effekt det har på medarbetarnas eller arbetsgruppen arbetsutförande och prestation. Studien omfattar datainsamling på ca 200 fältobservationer, videodokumentation, beteendeanalys av arbetsledare, utveckling av analysmetoder, mätmetoder, kategorisering och påverkan av arbetsledares beteenden.

Studien har inte bara definierat problemen, utan tillfört ny kunskap och konstruktivt bidragit till hur arbetsledarna ska arbeta mer effektivt framåt. Om du som arbetsledare vill öka effektiviteten och produktiviteten men samtidigt behålla motivationen, så krävs det att du förstår ditt eget agerande. Studien påvisar det egentliga agerandet och i praktiken innebär det att du vet och tar tag i vad du ska förändra i ditt eget beteende. Därefter kan du få medarbetarna att göra som du säger.

Simon Elvnäs är leg. arbetsterapeut, magister i ergonomi och doktorand vid KTH.
Mer information kring studien och arbetet kring den finner ni på: http://beteendemetoder.se

 

/Maria Westman
Communication Business Partner

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Leave a reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Recent Posts

  • Engagemang + passion = effektfullt content
  • Bryggbloggning och nedkoppling
  • Tillsammans skapar vi innovativa möten
  • HejDigitalt vinnare av bästa B2B-kommunikation!
  • Hyfsat hållbar och hyfsat vältränad – det räcker

Archives

  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • May 2014

Categories

  • Blogg
  • Event
  • Föreläsning
  • Gästbloggare
  • Nyheter
© 2015 Brand New Communication AB | Site av 15K Studios