Sofia Kappelin pluggar Strategisk Kommunikation termin 4 i Lund. Strategisk kommunikation innefattar bland annat PR, marknadsföring och internkommunikation.
Mycket har hänt inom internkommunikation och ledarskap de senaste decennierna. På universitetet i Lund där jag studerar ”Strategisk kommunikation” har vi granskat organisationers utveckling från 1800-talet till idag. Vi har läst om hierarkiska organisationer där man som ledare försökte få ut maximalt av sina medarbetare. Ledarens roll var då den mest centrala i organisationen och ledarens uppgifter var att planera, kontrollera och fatta beslut. Man ansåg att ledare var något man föddes till, snarare än något man kunde utvecklas till. Ett citat som illustrerar den konservativa ledarrollen:
”Processen genom vilken en agent får en underordnad att bete sig i önskad riktning”
Warren Bennis , Professor i Ledarskapsstudier, 1969.
Men idag ser organisationer annorlunda ut. Medarbetaren har en mer central roll. Platta och flexibla organisationer är allt mer vanliga och ledarens kommunikativa roll är viktigare.
Sedan ett halvår tillbaka arbetar jag extra på IKEAs globala huvudkontor med internkommunikation och får genom det insikt i komplexiteten vad som gör en bra internkommunikation. Jag tror att det viktigaste en ledare behöver i framtiden är verktyg för att få medarbetarna mer delaktiga samt hjälpa de att hitta sin drivkraft och utvecklingskompetens.
Jag anser att medarbetarna är viktigast. Det är medarbetarna som utgör organisationen och är organisationens främsta ambassadörer. Och för att få de att känna sig som en del av organisationen och våga ta egna initiativ, krävs det en ledare med goda kommunikativa kunskaper som låter medarbetarna växa och utvecklas i en ”öppen” organisation. Ett mer uppdaterat citat från en nutida forskare Catrin Johansson, Docent Mittuniversitetet:
”En kommunikativ ledare engagerar medarbetare i dialog, ger och söker återkoppling, involverar medarbetare i beslutsfattande, och uppfattas som öppen och närvarande”
När jag spanar framåt så tror jag att medarbetarna kommer ställa högre krav på organisationer och sina ledare. Många människor strävar efter självförverkligande och kommer söka sig till organisationer där det finns möjlighet att vara delaktiga i utvecklingen. Därmed kommer det att ställas högre krav på ledarens kommunikativa kunskaper. Det är egentligen självklart, då ledare kommunicerar 80-90% om dagen. Ledaren kommer i framtiden att vara tvungen att arbeta med medarbetares kompetensutveckling, involvera de i beslutsfattande och skapa en arbetsmiljö där innovation uppmuntras. Just i den stimulerande miljön ser jag fram emot att få vara med och skapa framtidens internkommunikation.
/Sofia Kappelin